Salvador Sobral, mulțumim! Ai adus muzica pe pământ!

Nu am crezut că într-un concurs precum Eurovision, comercializat în exces de atâția ani, se va mai cânta vreodată cu adevărat muzică și doar muzică. Epoca pe care o traversăm vinde orice mai puțin valoare. Despre artă, cu atât mai puțin! Astăzi, un spectacol de divertisment trebuie obligatoriu să fie caracterizat de un sincretism exacerbat în care omul, ființa superioară (?) să aibă din toate cât mai mult: frecvențe joase puternic amplificate în așa fel încât creierul să dea stomacului falsa senzație de sațietate, melodii previzibile sau neașteptat de prost scrise în așa fel încât ascultătorul are impresia că ar putea fi oricând chiar el un bun compozitor, texte care tratează într-o manieră infantilă subiecte facile, în așa fel încât ascultătorul să se regăsească în direct și în reluare în acea lume mică, micuță de tot, lumini de toate felurile și din toate direcțiile care lasă impresia unei transparențe absolute asupra vieții etc.

Să lămurim! E bine să existe show în adevăratul sens al cuvântului! Dacă lumea a evoluat, mi se pare logic să beneficiem și să ne bucurăm de explozia tehnologică cu care suntem contemporani! Cu un mic amendament: să nu conteze mai mult decât valoarea prestației artistice propriu-zise și nici să nu se confunde cu ea!

Salvador Sobral. Ce nume, ce voce, ce artist… Nu contează nicio clipă de unde vine băiatul ăsta! Sau? Ba da! Cred că e important că vine din țara unor artiști extraordinari precum muzicienii António Carreira, Pedro de Escobar, Amália Rodrigues, Mariza și alții, pictorii António Manuel da Fonseca, Alfredo Cristiano Keil (și muzician și poet), scriitorul José Saramago și multe alte personalități ale culturii mondiale.

Priviți-i chipul!

Simplitate. Puritate a expresiei. Nu știi limba în care se cântă (traducerea), dar te copleșește ceva ce nu poate fi descris cu ușurință în cuvinte. Și totuși, ce anume a contat enorm în ecuația Eurovision, în așa măsură încât Salvador Sobral să ridice trofeul dincolo de granițe, dincolo de pariuri, dincolo de case de producție ahtiate după comerțul en gros și en detail al kitschului în toată splendoarea sa și sub toate formele de expresie posibile?

Mai priviți o dată.

Un om în fața unui microfon în stativ, îmbrăcat într-un costum de culoare închisă, cu cămașa scoasă din pantaloni, părul cu aspect aparent ușor neîngrijit, prins într-o codiță cât un deget mai jos de creștetul capului, singur, în mijlocul sălii, DEASUPRA tuturor… Genială alegere a echipei de marketing! Nu avem show, nu avem dansatori, nu avem lumini, nu avem bumțăială, nu avem nimic din ce se obișnuiește. Oau! Avem adevărul gol-goluț! Muzica!

Și a fost muzică!

În introducere, viorile, violele, toate instrumentele cu coarde se tânguiesc ca într-un dans al iubirii, urmate de oboi și clarinet, instrumente de suflat deosebit de expresive. Înmănuncherea sonorităților celor două tipuri de instrumente (cu coarde și de suflat) a făcut să întărească rugăciunea lui, a noastră, a tuturor. O rugăciune despre iubire, o iubire pe care dacă nu ești în stare să o trăiești cu adevărat, cineva e dispus să iubească și pentru tine… Odată cu intrarea lină, curată, simplă a liniei vocale, pianul duce tot discursul muzical către o baladă jazz, cu armonii din muzica de jazz, într-un ritm ternar cu accente specifice unui dans în doi sub clar de lună. Refrenul nu este percutant, nu se detașează categoric prin ritm, tempo, agogică, dinamică și nu vibrează decât prin profunzimea muzicii, a emisiei sonore vocale aerate, plină de eleganță și acuratețe intonațională, toate valorificate la maxim de candoarea limbii portugheze.

Cum de a fost posibil să câștige o astfel de muzică la un concurs precum Eurovision? Răspunsul este simplu! Planeta are nevoie de iubire mai mult ca oricând! De rugăciune, de speranță! Putem privi mesajul lucrării Amar pelos dois ca fiind retorica lumii actuale în care iubirea pălește în fața răului, a ceea ce nu trebuie să existe, rămânând să ne agățăm disperați, de un firicel de speranță că împreună înseamnă iubire

Plângând, în ritm de vals.

 

-articol realizat de Gârlea Mihaela Loredana –

ProSound Team